پروژه شبکه راههای اضطراری شهر تهران
توضیح پروژه:
پس از وقوع زلزلهای عمده در شهرها و بروز آسیبهای ثانویه، انجام عملیات واکنش اضطراری، امدادی و مقابله در سطح گسترده ضرورت مییابد مانند اطفاء حریقها، کنترل حوادث ثانوی، جستجو و نجات افراد زیر آوار مانده، انتقال مجروحان، بازرسی و تعمیر شریانهای حیاتی و تأسیسات شهری که کاملاً به حملونقل در شبکه خیابانها و بزرگراههای شهر و خارج از شهر وابسته میباشند. این عملیات حرکت همزمان خودروهای مربوطه در داخل، از خارج به داخل شهر و بالعکس را به دنبال دارد؛ این شرایط درحالیست که درحالیکه با ایجاد خسارات به شبکه معابر، متناسباً بخشی از ظرفیت مسیرها کاهش یافته است.
علاوه بر این، در صورت وقوع زلزله در ساعات کاری، به یکباره تقاضای زیادی برای سفرهای بازگشت به خانه ایجاد میشود که به سفرهای مربوط به کسب اطلاع از وضعیت خویشاوندان افزوده میشود.
عوامل و جریانات فوق، ترافیک سنگین، راهبندانهای متعدد و طولانی و دیگر مشکلات ترافیکی را در داخل و مسیرهای منتهی به مبادی ورودی و خروجی شهرها را به وجود میآورند که عملیات امدادرسانی را متأثر کرده و موجب تشدید تبعات بحران و مشکلات شهروندان میشوند. اقدامات مربوط به حملونقل اضطراری در حوزههای پیشگیری، مقابله و بازسازی با هدف کاهش این چالشها برنامهریزی میشوند.
با تعیین شبکه مسیرهای اضطراریاصلی به عنوان شبکهای سراسری و کالبدی در شهر تهران موارد زیر تحقق مییابد:
- امکان رفتوآمد روان و بیتأخیر خودروهای اضطراری بین مراکز اصلی مدیریتی در سراسر شهر و ورودیهای شهر؛
- امکان دسترسی خودروهای اضطراری از طریق مسیرهای اضطراری اصلی به صورت مستقیم یا از طریق شاخههای دسترسی به کلیه مراکز مهم امدادرسان (مراکز کلیدی)؛
- سهولت دسترسی سریع خودروهای اضطراری تا فاصله حداکثر ۱ تا ۲ کیلومتری بیشتر نقاط آسیبدیده احتمالی (نقاط نیازمند امدادرسانی).